Blogg om unge skyttere i utvikling for å bli toppskyttere. Samt tips om pistolskyting og rapporter fra konkurranser og annet innen pistolskyting.

Stavanger pistolklubb luftstevner

Luftpistol sesongen i full gang

Høst, vinter og vår er sesongen for luftpistol. Stavanger Pistolklubb har lenge arrangert hyppige luftpistolstevner. Det er ofte stevner på fredager, og i går så stilte vi med 4 skyttere fra Sola Pistoklubb sin ungdomsgruppe. Ane Bjørkås Torgersen, Terje Strøm, Kristoffer Henriksen og Tobias Skaarstad. Vilde Sunde stilte også. Terje og Vilde stiller i juniorklassen. Ragnar Torgersen stilte også opp som skytter i seniorklassen. Med 6 skyttere fra Sola Pistolklubb, foreldre og meg som trener, var det en stor delegasjon som møtte opp i Stavanger. Her blir vi som vanlig tatt godt imot. Her sitter "gamlekara" som Harald Nilsen og kommer med gode råd og historier.

En ser godt inn på banen fra oppholdsrommet

Starten på en karriere.

Skytterne i ungdomsgruppa er ganske ferske skyttere. En finner Norgesmestre bland dem, som Tobias og Ane, til tross for at de bare har skutt pistol i ett år. Terje debuterte på sitt første stevne denne dagen. Og som trener er jeg meget glad at jeg klarte å overbevise han til å ikke slutte med skyting i sommer. Jeg fikk han til å love meg at han skulle prøve å trene tre ganger til før han eventuelt sluttet å skyte pistol. Og heldigvis innså han selv at han kunne bli en god pistolskytter. For de siste ukene har han hatt en stor utvikling og progresjon. 

Kristoffer har heller ikke skutt så veldig mye, men satser på skyting med målrettet og systematisk trening. Det er tydelig at styrketreningen har gjort han godt. For her er enda en skytter som kommer til å gjøre det meget bra i fremtiden. 

Spennende stevne

Egentlig er ikke et vanlig fredagstevne så veldig spennende. En sitter, takket være elektronikken, og ser skudd for skudd. I Stavanger Pistolklubb er det sofagruppe rett utenfor banen, og en kan se inn på skytterne gjennom vinduet. Ikke så veldig spennende. Sannheten er at for meg som trener, så er det meget spennende. Jeg kunne egentlig ikke sitte stille. Jeg beveger meg fra å se på resultatene som dukker opp på skjermen, til å se på hva de fire ungdommene gjør på banen. Det blir en del ikke verbal kommunikasjon. Blikk fra skyttere om de skal justere på siktet, og et par fingrer opp i luften med hvor mange knepp de skal still og så en finger den retningen de skal justere. 

Å være trener for fire skyttere som skyter samtidig er litt hektisk inne i mitt hode. Hvordan går det med dem? Bør de ta en pause nå? Hvorfor tar de ikke pause? Har de det bra? Tør de komme ut og spørre etter tips og råd? Har de det bra? Men dette er utrolig gøy. Iallefall når en ser at de gjør det bra, og er stolt over innsatsen. Det handler mye om å la de få jobbe med seg selv. Finne ut hvordan de reagerer på dårlige skudd. De er forskjellige alle sammen. Noen må og bør ta seg pause etter ett dårlig skudd, andre må bare skyte videre, siden de har en utrolig evne til å skjerpe seg. Det handler i mine øyne å bli kjent med den enkelte skytter. Komme litt inn i hodet deres når de tillater det. Har de en drittdag, så skal de kunne si akkurat hva de vil og mener til meg. Da er jeg en mental sparringspartner som skal lytte og sørge for at når de fortsetter er de ferdig med "problemet".

Gode resultater

Alle fire skytterne som er egentlig lite erfarne skyttere, hvor de mest erfarne som Ane og Tobias, har gjerne skutt 6.000 skudd siden de begynte for ett år siden. Hva de og de andre som har skutt enda mindre nå presterer er imponerende. For å være helt ærlig er jeg stolt av å være trener for så flinke ungdommer. De gjør hverandre gode, og kan jobbe både i team sammen, selvstendig med seg selv, og samarbeide med trener. Resultatene nedenfor taler for seg selv. Dyktige gutter og jente på dette stevnet. Neste helg er det dobbelstevnet Millimeterkampen. Da blir det enda flere skyttere fra ungdomsgruppa. Jeg gleder meg til neste helg, og fortsettelsen.

Gode resultater fra skytterne til Sola Pistolklubb




Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *