Blogg om unge skyttere i utvikling for å bli toppskyttere. Samt tips om pistolskyting og rapporter fra konkurranser og annet innen pistolskyting.

Få opp farten!

Silhuett skyting for første gang.

Selv om jeg har skutt pistol i mange år, så har det vært luftpistol som har vært min gren. Når jeg skjøt dette hadde vi 2 timer og 15 minutter på å skyte 60 skudd. Så jeg er en skytter som er treg og trenger tid. Silhuettstevnet i dag er baneskytingens Formula 1. I dag skal Tobias og jeg skyte Silhuettstevne for første gang. Far og sønn debuterer i en konkurranseform samtidig. Jeg har trent silhuett noen ganger, for over 15 år siden, så det er total mangel på rutine på oss begge. Men vi gledet oss begge to. I tillegg var resten av familien tilstede for å se på. Så presset var større enn til vanlig.
Ikke helt Lucky Luke, men en har ikke så veldig lang tid på hvert skudd.
God grunnstilling = En god plan
Planen til oss begge var på forhånd å finne en god grunnstilling, som alltid er viktig, men nå har en ikke tid til å korrigere denne. Det gjelder å stå i en god stilling mot blinkene, slik at en slipper å lete etter siktene når en løfter opp våpenet. Da skal det i teorien bare stemme og en gjør ett godt kontrollert avtrekk, fra en flytter seg til neste blink og gjentar det totalt 5 ganger. Målet var å ikke få flere enn 6 bom totalt. Enten det var bom på skiven, eller bom fordi en skyter etter tiden har gått ut. Personlig begynte jeg å tenke på Ane som i dag skyter luftpistol i Stavanger, og angrer litt på at jeg også ikke heller hadde meldt meg på det istedenfor silhuett. Tobias gledet seg og var virkelig klar.

Men det var jo gøy!
Til tross for at det var litt nerver, gikk det jo veldig bra. 8 og 6 sekunder gikk veldig bra. 4 sekunderen var, ja 4 sekunder. Da gjelder det bare å finne blinken og plassere kornet så raskt som mulig i midten, og trekke av. Og så gjenta det 4 ganger til. Dette var såpass gøy at dette må vi trene mer på. For første skuddet gikk litt sent. 1,6 sekunder fra grønt lys til skuddet var avfyrt. Da er det bare 2,4 sekunder igjen på de neste 4 skuddene. Det er ikke tvil om at trening og rutine er viktig.


Hva er Silhuettpistol?
Silhuett er en pistolgren der en kombinerer hurtighet og nøyaktighet med rutine. En står klar og når en får grønt lys skal en løfte våpenet og skyte 5 skudd. Ett skudd i hver av de fem skivene som står på siden av hverandre.

En skyter først prøveserie 8 sekund. Så 2 serier à 5 skudd med skytetid på 8 sekunder. Så er det 2 serier på 8 sekunder, og til slutt 2 serier 4 sekunder. Men begynner så på nytt med en lik runde. Når man er ferdig har man da skutt 60 skudd i konkurranse. På 4 sekunder skal en løfte våpenet, finne siktene, skyte 5 skudd i 5 forskjellige blinker! Da må man få opp farten...

5 blinker på 25 meter. Ett treff i hver på 8, 6 og 4 sekunder.

Share:

1 kommentar:

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *