Blogg om unge skyttere i utvikling for å bli toppskyttere. Samt tips om pistolskyting og rapporter fra konkurranser og annet innen pistolskyting.

Hurtigpistol

Nye skytebriller og første .22 trening etter høstferien.

Tobias og jeg var sammen på trening i dag for å forberede oss til hurtigpistol stevne i morgen. Det er meget kjekt å se utviklingen som har skjedd på ett år med Tobias. Progresjonen har vært meget rask og god for både han og Ane. Fra de stod og skjøt sine første skudd med luftpistol for ett år siden, via NM medaljer og Norgesmestertitler i sommer.

Våpenet pakket opp og klart til en kjekk treningsøkt med hurtigpistol.


Personlig tror jeg som jeg har nevnt tidligere at det er det gode miljøet i Sola Pistolklubb, med den positive stemningen som har fått de til å trives. Og med trivsel kommer også treningsglede. Hele Ungdomsgruppa jobber sammen for å gjøre hverandre gode. Og de eldre i klubben er meget inkluderende og deler med sin erfaring på en positiv måte.

Men i dag var det Tobias og jeg som var på trening sammen med andre voksne i klubben. Siden det som sagt er et hutigpistolstevne i morgen, var det det programmet som vi trente på. Det var 15 skyttere fra Sola Pistolklubb på tordagens trening. Så her ble det litt konkurranse, selv om det var trening. Tobias fikk beskjed av meg rett før prøveskuddene at jeg hadde satt ett resultat som mål for han som jeg forventet han ville klare. Han stusset veldig på hva dette var, og jeg sa at det var høyere enn 540 som han selv gjettet. Dette for å sette litt press på han. Slikt forsiktig press tror jeg vil være med å forberede en til å takle eventuelle finaler osv. senere om han fortsetter å satse på pistolskyting.

I dag var det også første gang han skyter med skytebriller, med tilpasset styrke. Så jeg var litt spent på hvordan det ville gå for han. Tobias begynte meget bra med 98 poeng på de første 10 skuddene. Så ble han litt forstyrret av at jeg nok ikke hadde skrudd til innfatningen skikkelig etter vi hadde justert det inn til han før skytingen. Men han var smart nok til å be skyteleder vente med å sette i gang neste serie til dette ble skrudd på plass igjen.

Nye tilpassede skytebriller testes ut for første gang.


De neste seriene var litt varierende, men til slutt endte han opp på hele 550 poeng og ny personlig rekord. Han var klart best på dagens trening. Nå får vi se hvordan det går i morgen på selve konkurransen. Da får han jo konkurranse av Ane.

Hva er egentlig skyteprogrammet hurtigpistol?
Programmet skytes mot den såkalte duellskiven på 25 meters avstand.
En skyter som regel med pistol kaliber .22LR (Finpistol) eller kaliber .32 (Grovpistol)
Utgangstillingen er stående med en hånd i 45`vinkel, og en kan ikke skyte før skivene vender mot deg, eller en får grønt lys på elektroniske skiver.

Skytingen består av.
Verdiringene er fra 5 - 10 poeng
25 meters duellskive pistol

  • 4 serier x 5 skudd på 10 sekunder
  • 4 serier x 5 skudd på 8 sekunder
  • 4 serier x 5 skudd på 6 sekunder.
  • Totalt oppnåelig poengsum er 600. 




Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *