Blogg om unge skyttere i utvikling for å bli toppskyttere. Samt tips om pistolskyting og rapporter fra konkurranser og annet innen pistolskyting.

Nye talenter

Hvordan finne og bygge opp nye talenter i pistolskyting?

Innen skytesporten dukker det av og til opp nye gode talenter. Utfordringen er ofte å kunne se de unge skytterne som har potensiale til å bli gode skyttere. Men den største utfordringen er å kunne utvikle dem videre til å bli virkelig gode skyttere, uten at det går ut over motivasjon og over i kjedelig rutine.

Som trener for rekruttene fra 10 - 18 år i Sola Pistolklubb så er det hyggelige barn og ungdommer som kommer for å skyte luftpistol. Siden vi har 20 skytebaner med full elektroniske skiver, går det gjerne ganske raskt fra de kommer inn til de er ferdig å skyte. Største utfordringen er å sørge for at alle blir sett. Fra de kommer, mens de skyter og gi de noen oppmuntrende ord før de går hjem. Alle som er med og hjelper, fra påmelding til hjelpetrenere er flinke på dette. En prøver å se hver enkelt. Men noen ganger så ser en og får en magefølelse av at her har vi en person som kan bli virkelig god å skyte. Les mer om akkurat historien om oppdagelser av noen av våre talenter lengre nede.



Når vi finner talenter så er det viktig å la de få styre tempoet i utviklingen litt selv. Jeg tror om man presser for mye, så vil en raskt fjerne gleden ved skytingen. Det skal være lystbetont og gøy! I Sola Pistolklubb har vi satt sammen en Ungdomsgruppe hvor vi gir ekstra oppfølging. Disse driver med stående skyting, og selv om det er tungt så tvinger vi dem ikke til å drive med styrkeøvelser. Jeg oppfordrer til det, men ingen tvang. Men de innser jo selv at styrkeøvelser gir resultater og det er lettere å holde pistolen i ro, når man har styrken til det.

Hver enkelt skytter får individuell oppfølging, ved at de selv via spørreskjema og samtaler får si hvilke ambisjoner og langsiktige mål de har innen skytingen. Og så setter vi konkrete kortsiktige mål. De gis også ansvar, som å drive med oppvarming og styre det for alle på rekrutteringsskyting før de får skyte. Siden mange av disse er helt ferske skyttere, og som stående skyttere, så må vi bygge dem opp sten for sten. Det er viktig med en bred og god grunnmur. Dette skal gjøres ved å trene allsidig og alltid sørge for at de har positive opplevelser. Som å ta de med og tilrettelegge for at de kan bli med på stevner, la de prøve forskjellige våpen utenom luftpistol.


For ett år siden kom en jente inn i klubben for første gang. Hun hadde aldri skutt før, men ville begynne å skyte pistol. Etter et par treninger sittende så skjøt hun som en drøm. Meget bra konsentrasjon og meget bra samlinger på skuddene. Da liker jeg å utfordre med å la de få en innføring i stående skyting. Selv om hun var 13 år, så ville jeg se hvordan det gikk. Og etter noe få skudd hadde hun knekt koden. Ane Bjørkås Torgersen så selv feilene hun gjorde, og kommenterte det til meg. Etter kun noen få treninger så står hun og skyter meget bra samlinger, og forstår selv hvorfor hun får enkelte dårlige skudd! Det var imponerende. Her hadde vi et virkelig naturtalent. Og i løpet av det året som har gått har hun tatt flere NM medaljer. Her har også far Ragnar spilt en stor rolle med sin oppfølging.
Ane tok Sølv i Felt NM 2019 i klassen Revolver Ungdom. Første gang hun skjøt med revolver!

Jeg må innrømme at det kan virke som litt påfallende at jeg også mener at min egen sønn, Tobias Skaarstad (15) er et talent i følge meg selv. Men han har de siste 6 årene vært en aktiv håndballspiller. Og håndballen var alt for han. Full innsats på treninger, og elsket det. Uten press fra oss foreldre da han fikk selv velge hva han skulle gjøre på fritiden.

Da Sola Pistolklubb fikk ny skytebane, Sola Skytehall, etter 7 år uten egen bane, ville han være med på dugnadene og byggingen av hallen. Han liker og jobbe fysisk og var da 13 år, men ivrig til å jobbe. Etter hvert som skytehallen ble ferdig så hadde jeg sagt at jeg ville starte opp rekrutteringsskytingen og være trener, enten mine unger ville eller ikke ville skyte. Det var helt opp til dem selv.

Etter noen treninger viste det seg at han også var god til å skyte pistol. Tobias har og blitt Norgesmester og tatt flere NM medaljer i pistolskyting siste året.

Tobias Skaarstad sin første Norgesmestertittel i bane NM 


Men det er viktig for meg som trener og se alle. Ikke favorisere enkelte skyttere, spesielt ikke min egen sønn. Hele Ungdomsgruppa skal kunne føle et fellesskap og inkludert, selv om det er individuell idrett. Det er sammen vi gjør hverandre gode. Slik tror jeg at vi kan bygge videre på gode talenter.

Kom gjerne med innspill i kommentarfeltet.

Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *