Blogg om unge skyttere i utvikling for å bli toppskyttere. Samt tips om pistolskyting og rapporter fra konkurranser og annet innen pistolskyting.

Fra ung skytter til trener på 35 år

Skytesporten er i forandring. Del 1 om min bakgrunn som skytter. 

Jeg begynte selv med luftpistolskyting i Sola Pistoklubb når jeg var 9 år gammel. Helt tilbake i 1984 var jeg en liten gutt som ble kjørt ut til Skiljaberghallen som Sola Pistolklubb holdt til i den gangen. Her ble jeg møtt av Andreas Bjørnøy, eller Andy som alle kalte han. Det var han som var trener for rekruttene. En kjernekar som har gått bort, men som stod på for at vi unge skulle trives og ha det kjekt.

Det begynte med sittende skyting med Feinwerkbau opptrekkspistoler.
Ja, den gangen fantes det ikke CO2 eller trykkluftpistoler som i dag. Det var meget tungt og vanskelig for en liten gutt å spenne opp våpenet, og lett å klemme fingeren når en lukket mekanismen igjen, om en ikke passet på.

Etter noen år så begynte jeg med stående skyting og hadde da gått til innkjøp av en Feinverkbau CO2 pistol. Tror det var modell 2. Det var stor stas. Istedenfor klemskadene ble det frostskader på fingrene. Det kom i fra når vi drev og tappet ut CO2 fra beholderen for å kjøle den ned, slik at en fikk på mest mulig CO2 i flytende form.



Jeg skjøt da stående og var med de eldre skytterne på treninger og hadde da to treninger i uken. Her var det Arnliot Eriksen som var trener for oss. Det ble både stevner og litt reising på stevner i distriktet sammen med Tore Strøm som også tok seg av en del av treningene. Min far Gunnar Skaarstad kjørte meg rundt på de fleste konkurransene og ble også aktiv trener/hjelper på rekrutteringsskytingen.

Når jeg ble 13 år begynte jeg med kaliber .22. Eller skyting med skarpt som det kaltes. Her fikk jeg trening og opplæring av verdens snilleste menneske Audun Hagen. En stor og sterk kar som alltid hadde glimt i øyet. Selv ovenfor en liten pjokk som meg som så vidt klarte å holde Walter GSP i en hånd. Spesielt duell var krevende, med løftene. Men den gang var skiven MYE større enn den er nå.
Jeg glemmer aldri at Audun sa at gode rutiner var viktig. Og at jeg måtte innarbeide de tidlig. Dette demonstrerte han ved å skyte 50 poeng, 5 tiere på duell med bind for øynene. Ja riktignok på den gamle skiven, men likevel imponerende og noe som jeg aldri kommer til å glemme.

Etter hvert ble det ungdomslaget Team Rogaland med Haldor Hinna som kretstrener. Skjøt også Rogaland Open som var et stort internasjonalt luftstevne med hele verdenseliten tilstede. Og kjøpte før dette stevnet Norges første luftpistol med trykkluft og elektronisk avtrekk. Morini CR2. Var ganske stolt når verdensstjernene spurte etter jeg var ferdig å skyte om de kunne få prøve den. Stod til og med ved siden av legenden Ragnar Skanåker på Rogaland Open. Jeg hadde da ett bilde av Tommy og Tigeren på siden av skjeftet.



 Og Ragnar sa til meg at det var første gang han som skytter hadde blitt satt ut og slet med å konsentrere seg. Og han hadde jo også vært med å utvikle Morini luftpistolen jeg hadde. Det var stort å få snakke med han for en ung skytter.
Share:

0 kommentarer:

Legg inn en kommentar

Kontaktskjema

Navn

E-post *

Melding *